zaterdag 29 juni 2013

Boeiende pianodemo's van The Waterboys

Een van mijn favoriete cd's van de laatste jaren is In a Special Place van The Waterboys. Misschien een opmerkelijke keuze, want het is een cd vol oude demo's. Hieronder mijn recensie (uit 2011) van dit album.
This Is the Sea van The Waterboys (uit 1985) behoort tot de beste pop/rockalbums aller tijden. Met rijkelijk geïnstrumenteerde songs vol verwijzingen naar natuur en spiritualiteit vestigde de groep van bandleider Mike Scott duidelijk zijn naam. De pers kwalificeerde de songs als big music en single 'The Whole of the Moon' werd een hit in meerdere landen.
Benieuwd naar het ontstaan van dit succesvolle album? Welnu, onlangs verscheen In a Special Place, een collectie vol demo's die aan de basis lagen van This Is the Sea. De demo's werden begin voorjaar 1985 in een tot studio omgebouwde schuur opgenomen. Je hoort alleen Mike Scott, die met gepassioneerde zang en stevig pianospel zijn songs voordraagt. Tussen de liedjes door bladert hij in zijn tekstboek.
Scott speelt en zingt onder meer 'Don't Bang the Drum' (de cd-titel is een zinsnede uit dit lied), 'Be My Enemy', 'The Pan Within' en natuurlijk 'The Whole of the Moon'. Al deze songs verschenen later - in uitgebreide vorm - op This Is the Sea. Interessant om nu deze prille, kale beginversies te horen.
Op In a Special Place staan ook songs die This Is the Sea niet haalden, maar desondanks zeer de moeite waard zijn, zoals 'Winter in the Blood', 'The Day I Ran out of People' en 'Paris in the Rain'. Scott had deze songs nog niet genoeg uitgewerkt, vond hij. Dat het grimmige 'Custer's Blues' niet op This Is the Sea terecht kwam, snapt hij echter niet: 'Een onbegrijpelijke beslissing van mij.'
In a Special Place bestaat trouwens niet alleen uit pianodemo's. Aan het slot van de cd vinden we een uitgebreide demo van 'Old England' en een remix van 'Trumpets' (beide bekend van This Is the Sea). Misschien wat raar om de cd zo te besluiten, maar Scott wil hiermee aantonen hoe de muziek zich kan ontwikkelen vanuit haar 'pure oorsprong'. Een boeiend gegeven en - naast de schoonheid van de songs - een extra aansporing om In a Special Place aan te schaffen.

The Waterboys, In a Special Place, EMI Records

vrijdag 21 juni 2013

The Wedding Party

Lang leve de tweedehands boekwinkeltjes. Ze maken me soms heel vrolijk. Onlangs nog, toen ik de verhalenbundel The Wedding Party van de Britse schrijver H.E. Bates bestelde. Een bundel die ik jaren terug – in 1994 - had gelezen. Destijds leende ik het van de bibliotheek. Waarom ik uitgerekend dit boek leende, is een verhaal apart.
In de zomer van '94 zag ik met veel plezier Four Weddings and a Funeral in de bioscoop. In de bieb trok een boek met wedding in de titel dan ook extra mijn aandacht. Ik leende het en las thuis de fraaie verhalen over de meest uiteenlopende personen.
Een tijdje terug dacht ik opeens weer aan The Wedding Party: zou het nog in de bieb liggen? Helaas, het was er niet meer. Ik gaf de moed niet op en keek op www.boekwinkeltjes.nl. En jawel, er waren zowaar enkele winkeltjes die het (tweedehands) verkochten. Gauw bestelde ik een exemplaar bij een van hen; na enkele dagen lag het in de bus.
En nu beleef ik na jaren opnieuw de lotgevallen van alle personages in The Wedding Party. Zo is er de verbitterde zus van de bruid in het titelverhaal en de verwarde man in ‘The Primrose Place’, die een diep verlies met zich meedraagt.
Niet dat The Wedding Party vol staat met droevigheid. Sommige verhalen zijn juist heel luchtig, zoals ‘Early One Morning’. Hierin ziet een echtpaar ’s ochtends vroeg een man in hun tuin die zijn parkiet probeert te vangen. En in het tragi-komische ‘The Sun of December' krijgt een oudere man geregeld bezoek van een vermoeiende, snobistische vrouw. De ik-persoon ziet het gelaten aan.
Variatie genoeg dus in The Wedding Party. In ieder verhaal doet de schrijver je belanden in een wereld die dan weer melancholiek, dan weer komisch is. Als het leven zelf. De omslag vermeldt het al: Each one is a slice of life – your life.

dinsdag 28 mei 2013

Het Winterpaleis

Het Winterpaleis van John Boyne is een van de mooiste boeken die ik de laatste jaren las. Het is een historische roman, waarin de liefde tussen twee personen in ballingschap een grote rol speelt.
Hoofdpersoon is de tachtigjarige Georgy Jachmenev, die met zijn vrouw Zoya in Engeland woont. Beiden kijken terug op een bewogen leven. Zo was Georgy ooit werkzaam aan het hof van de tsaar in Sint Petersburg, maar na diens val moest Georgy vluchten. Met Zoya, ook een balling, belandt hij uiteindelijk in Engeland. Als Zoya jaren later ernstig ziek wordt, besluit het paar een laatste reis te maken naar Rusland, het vaderland dat hun mooie èn nare herinneringen schonk.
Fascinerend aan Het Winterpaleis is de vertelkunst van de schrijver. Het boek begint in 1981; vervolgens speelt het tweede hoofdstuk zich af aan het begin van de vorige eeuw. Zo wisselt Boyne per hoofdstuk van tijdperk, maar is er wel een lijn die steeds verder terugvoert naar de noodlottige gebeurtenissen ten tijde van de Russische Revolutie. En naar de verrassende ontknoping van deze meesterlijk geschreven roman.

donderdag 23 mei 2013

Dylan voor een euro

Morgen, vrijdag 24 mei, wordt Bob Dylan 72 jaar. Ter gelegenheid hiervan mijn stukje over Under the Red Sky, dat ik twee jaar terug al elders publiceerde.

Pas was ik in de bieb. Gauw even gekeken tussen de afgeschreven cd's, te koop voor een euro per stuk. Zowaar stond Bob Dylan ertussen: Under the Red Sky.
Natuurlijk mooi meegenomen, Dylan voor een euro. Nou had ik Under the Red Sky al, maar een extra exemplaar – voor in de auto - is altijd handig.
Toch gaf het me een dubbel gevoel. Waarom schrijft de bieb een cd van zo'n legendarische artiest af? En dat terwijl het cd-boekje er nog goed uitziet, evenals het schijfje zelf. Duidelijk een scheve prijs-kwaliteitsverhouding, want wat te denken van de muziek zelf?

Toegegeven, Under the Red Sky behoort niet tot Dylans beste albums, maar biedt genoeg luisterplezier. Ook speelt er een keur aan beroemdheden mee op de plaat, zoals George Harrison, Elton John en Stevie Ray Vaughan. Best bijzonder dus.
Het album begint speels met 'Wiggle Wiggle' en de titelsong. Beide songs hebben wat weg van kinderliedjes. De cd is opgedragen aan Gabby Goo Goo, de bijnaam van Dylans toen vierjarige dochter. Schreef hij bijvoorbeeld 'Wiggle Wiggle' speciaal voor haar? Zou kunnen. In elk geval is 'Wiggle Wiggle' een uitnodiging om het kind in jezelf niet te vergeten: Wiggle, wiggle, wiggle, you got nothing to lose.
De derde song, 'Unbelievable', is ook een hoogtepunt. Met een heerlijk vinnige regel: They said it was the land of milk and honey/ Now they say it's the land of money. Ook 'Born in Time' is mooi, al hoor ik liever de versie die Dylan een jaar eerder met producer Daniel Lanois opnam.
In 'TV Talkin' Song' houdt een spreker een boeiend pleidooi tegen de macht van de televisie. Blijft actueel in deze tijd van sensatiezucht en plat vermaak op de beeldbuis. Sometimes you gotta do like Elvis did and shoot the damn thing out.

'10,000 Men' en '2x2' boeien mij minder, maar met 'God Knows' is mijn aandacht weer helemaal terug. Wat wil je, met een tekst als deze: God knows the secrets of your heart/ He'll tell them to you when you're asleep.
'Handy Dandy' doet me gelijk denken aan 'Like a Rolling Stone'. Ook hier dat heerlijke orgeltje van Al Kooper. 'Handy Dandy' is een intrigerend portret. Wie is deze handy dandyControversy surrounds him/ He been around the world and back again. Vast en zeker een beroemdheid. En een man vol vreugde en verdriet. Handy Dandy, he got a basket of flowers and a bag full of sorrow.
Afsluiter 'Cat's in the Well' geeft een vrolijk, uptempo einde aan Under the Red Sky. Al met al valt er veel te genieten op dit album en dat voor slechts een euro. Maar dat dubbele gevoel blijf ik nog wel even houden, want Dylan voor een euro? Dat kan eigenlijk niet.

dinsdag 23 april 2013

Nostalgie

Een stem die in de velden klonk,
een stem zo kalm en vreugdevol,
die in de poel van mijn gedachten zonk.


Ik snoei wat takken van een boom,
gevormd door jaren van een droom,
om die een plek te geven in mijn ziel.


Het geluid van golven in een poel met water
en ik verdrink weer in mijn nostalgie.


(vertaling van 'Nostalgia', David Sylvian)

woensdag 27 maart 2013

Een land

Een land zo weids en ver van hier,
auto's staan langs de rivier.
Boven elke schoorsteentop
een land waarin de bus niet stopt.


Een land waarnaar geen kaart verwijst,
een bruidspaar in een fotolijst,
daar waar de piano staat
en droefheid uit je ogen gaat.


Dans voorbij de werkelijkheid
en we zien hoe ver ons uitzicht reikt.


Een land zo ongerept en vrij,
een land dat wacht op jou en mij.
Zie de sneeuw, waar paarden gaan
en kinderen verwonderd staan.


Dans voorbij de werkelijkheid
en we zien hoe ver ons uitzicht reikt.


Een land zo ongerept en vrij,
een land dat wacht op jou en mij.


(vertaling van 'My True Country', Paul Buchanan)

In mijn vertaling heb ik mijzelf wat vrij gelaten. Zo heb ik veel nagedacht over de titel. Een letterlijke vertaling als 'Mijn echte land' vind ik niet mooi. En 'Mijn ware land' klinkt teveel als 'warenland', wat ik associeer met een groot warenhuis.
'Mijn land' dan? Nee, dat komt me te chauvinistisch over. Is ook niet de bedoeling. Blijft over: 'Een land'. Dat bevalt me wel, een wat dromerige titel. Past wel bij deze song. Luister maar.

zondag 24 februari 2013

Shooting Star

In Mind Out of Time - Performing Artist 1986-1990 and Beyond schrijft Paul Williams over het ontstaan van ‘Shooting Star’, het fraaie slotnummer van het Bob Dylan-album Oh Mercy (uit 1989). Volgens Williams probeerde Dylan zonder succes een song te maken over prairies, vlaktes en verwondering. Toen besefte hij opeens dat een ‘shooting star’ (vallende ster) een symbool is van eindigheid en dus verlies. En zo herscheef Dylan de song, denkend aan zijn ex-vrouw. Vooral dit maakt het zo'n krachtige song, aldus Williams.
Luisterend naar ‘Shooting Star’ zie ik Dylan in gepeins verzonken. Vannacht zag hij een vallende ster. En hij dacht aan haar. Ze was hard op zoek naar een andere wereld, een wereld die hij nooit kende. Wellicht een wereld waarin ze niet meer ‘de vrouw van’ was? Is het haar gelukt, vroeg hij zich altijd af.
En hoe zat het met hem? Was hij nog steeds dezelfde? Is hij ooit degene geworden die zij wilde? Misschien gaf ze hem wel een teken. Misschien ging hij over een grens; een grens die alleen zij kon zien.

Nu ligt die tijd achter hen. Ze zijn niet meer samen, de ster is voorbij geschoten. Apocalyptische beelden gaan door zijn hoofd: de laatste brandweerwagen uit de hel rijdt langs, terwijl alle goede mensen bidden. Het is de laatste verzoeking, de laatste rekening wordt vereffend, het kan de laatste keer zijn dat je de Bergrede hoort. De laatste radio staat aan.
Ja, ondanks alles is er morgen weer een dag. Maar is het dan niet te laat om haar die dingen te zeggen, de dingen die ze wilde horen? Eenzaam staart hij naar de donkere hemel. Doet hij nog een wens? Wie weet. Zijn mondharmonica klinkt nog even in de nacht.

Helaas vond ik het origineel niet op YouTube (heeft ongetwijfeld met copyrights te maken). Maar ik vond wel deze niet onaardige coverversie.